måndag 18 april 2016

Stilterräng Flyinge med filmer och protokoll!

Då var jag igång med bloggen igen!!!  Då är det bara lilla mörka grå det kommer handla om för tillfället så han kommer kort och gott gå under benämningen Grå!

 Det var stilterräng som stod på agendan för första starten i år för Grå! Två rundor i 90 klass TH vilket betyder att det är hästen som bedöms. I denna klass hamnar automatiskt alla hästar mellan 4-6 år och man bedömer ridbarhet, hoppförmåga och galoppförmåga. Inom dessa tre punkter bedöms olika kriterier som ska uppfyllas.

För hästar över 7 år bedöms ryttaren och då benämns klassen ST. En väldigt bra tävlingsform tycker jag där man enbart rider terrängen utan föregående dressyr och hoppning. Häst och ryttare får mer rutin i terrängmomentet utan att det blir 12 timmars tävlingsdagen som det lätt blir i fälttävlan.

Här kan man läsa allt om stilterräng och protokoll

Jag och grå passade då på att rida två rundor i terrängen som är ca 1100 meter och består av ca 12 hinder och 14 språng.

Första rundan låg han på som satan i handen vilket jag bara tycker är positivt men det gillar inte domarna så många fick kritik på just den biten så första rundan hamnade vi på 7.3 poäng och andra rundan 7.6 poäng då han hade lugnat ner sig en smula. Men Grå fick fina omdömen iallafall och en hel del plus i protokollet och minus för att han hade lite ovilja att hmm korta sig!

Jag måste säga att Grå var verkligen jätteduktig och detta var endast  andra starten i hans liv på terrängbanan vilket framförallt jag glömmer bort. Första starten gjorde han ju på övedskloster i somras.

Protokollet runda ett


Filmer finns här och det är tre stycken!  








1 kommentar:

  1. Han har verkligen tagit sig enormt sen förra året. Hoppar fantastiskt bra och är ju så positiv!

    SvaraRadera